מחקרים

הפחתת התקדמות סרטן שד עקב חשיפה לאלכוהול

במחקר שהתפרסם בכתב העת Frontiers in Oncology בחנו את האפשרות לייעד מחדש תרופה נוגדת הצטלקות למניעת החמרה והפחתת אלימות של סרטן שד, בתגובה לחשיפה לאלכוהול

14.04.2024, 16:06

צריכת אלכוהול מעלה את הסיכון לחלות בסרטן שד ואף מעודדת התקדמות המחלה. חשיפה לאלכוהול יכולה להשפיע על תהליך התפתחות שאת ממאירה בשד וגם על אלימות השאת כולל: יכולת לפיזור גרורתי, עמידות לטיפול והישנות המחלה. עם זאת, לא ברור מהם המנגנונים המולקולריים והתאיים האחראיים להשפעה זו.

ישנם ארבעה חלבונים ממשפחת p38 MAPKי(mitogen-activated protein kinase), הנקראים; p38α,יp38β,יp38γ ו-p38δ. בעבר הודגם, במבדקי in vivo ו-in vitro, כי חשיפה לאלכוהול מפעילה באופן סלקטיבי את החלבון p38γ MAPK בתאי סרטן שד. פירפנידון (Pirfenidone - PFD), תכשיר נוגד הצטלקות שמאושר לשימוש עבור הצטלקות ריאתית אידיופטית (Idiopathic Pulmonary Fibrosis - IPF), מהווה מעכב תרופתי עבור חלבון p38γ MAPK. מטרת מחקר זה הייתה לבחון האם PFD יכול לסייע בעיכוב התפתחות סרטן שד עקב חשיפה לאלכוהול.

במסגרת המחקר חשפו עכברים נקבות בגיל ההתבגרות (5 שבועות) מזן MMTV-Wnt1 לאלכוהול באמצעות הזנה נוזלית המכילה 6.7% אתנול. חלק מהעכברים קיבלו הזרקה תוך צפקית (Intraperitoneal - IP) של PFD (במינון של 100 מ"ג/ק"ג) כל יום לסירוגין. לאחר מכן החוקרים בחנו את ההשפעה של אלכוהול ו-PFD על התפתחות סרטן שד ועל הופעת גרורות.

תוצאות המחקר הדגימו כי אלכוהול מעודד התקדמות של שאתות שד בעכברים נקבות בגיל ההתבגרות מזן MMTV-Wnt1. טיפול עם PFD מנע שגשוג של השאת והופעה של גרורות עקב חשיפה לאלכוהול. כמו כן, טיפול זה הפחית באופן משמעותי את ההיווצרות של טומוספרה ושל תאי גזע סרטניים (Cancer Stem Cells - CSC).

מסקנת החוקרים הייתה כי PFD מעכב את השגשוג של גידולי שד וגרורות המופיעות בתגובה לחשיפה לאלכוהול. מכיוון ש-PFD הינה תרופה המאושרת לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Federal Drug and Food Administration - FDA), ממצאים אלו יכולים לסייע בייעוד מחדש של תרופה זו עבור טיפול בסרטן שד אלים והתקדמות המחלה בעקבות חשיפה לאלכוהול.

מקור:

Front. Oncol., 25 March 2024 Sec. Breast Cancer Volume 14 - 2024 | https://doi.org/10.3389/fonc.2024.1351839

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  אלכוהול,  פירפנידון,  תאי גזע סרטניים,  גרורות
תגובות