• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
חדשות

תשעה ראשי איגודים מקצועיים בהר"י מתנגדים לשימוש בתאי לחץ

אין הוכחות מדעיות ליעילות הרפואה היפרבארית לטיפול בתחלואת מוח, טוענים המומחים | קוראים למשרד הבריאות להפסיק "שיווק אגרסיבי של שירותי סגולות ריפוי במערכת הציבורית לקהל שמוכן לשלם מכיסו ולהיאחז בכל תקווה"

תא הלחץ החדש ב"איכילוב". צילום: ליאור צור/ דוברות בית החולים

תשעה ראשי איגודים מקצועיים בהר"י מתנגדים לשימוש בתאי לחץ – שיטה טיפולית ברפואה היפרבארית יקרה הניתנת כיום בבתי החולים שמיר (אסף הרופא) בצריפין ואיכילוב בתל אביב, הרואים בכך מקור הכנסה.

במכתב שהועבר למנכ"ל משרד הבריאות הדגישו ראשי תשעה האיגודים שאין מספיק עבודות מדעיות מבוססות-ראיות שמצדיקות את השימוש בתאי לחץ כטיפול מתמשך בבעיות מוח שונות.

על הפנייה לפרופ' אש חתומים: פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי; פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר החברה לשבץ מוחי ויו"ר הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה; פרופ' יורם נבו, יו"ר האיגוד לנוירולוגיה של הילד והתפתחותו; פרופ' יגאל שושן, יו"ר איגוד הנוירוכירורגים; ד"ר יולי טרגר, יו"ר האיגוד לרפואה פיזיקלית ושיקום; ד"ר יצחק זיו-נר, יו"ר המועצה הלאומית לשיקום; ד"ר ורד חרמש, יו"ר  האיגוד הישראלי לרפואה גריאטרית; ד"ר אייל  פרוכטר, יו"ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה; ופרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור.

במכתבם נאמר בין השאר כי באזהרה שפרסם משרד הבריאות לציבור הרחב עוד בשנת 2020, תחת הכותרת: "אזהרה בנוגע לטיפולים בתא לחץ ללא אישור משרד הבריאות ותוך הטעיית הציבור", הובהר: "יש להדגיש כי סקירת הספרות המדעית בנושאים אלה מעלה שעד היום אין הוכחות מדעיות לכל ההשפעות המיטיבות כביכול ולסגולות הריפוי המיוחסות לשהייה בתא לחץ".

עוד נכתב באזהרה מאת המשרד: "משרד הבריאות מאשר שימוש בתאי לחץ תקניים ובמוסדות רפואיים לטיפול רק למספר מצומצם של התוויות, לגביהן קיימות עדויות מדעיות על יעילות ובטיחות הטיפול".

טיפול בתא-לחץ ב"אסף הרופא" (צילום: "אסף הרופא")

טיפול בתא לחץ ב"אסף הרופא-שמיר". צילום: דוברות בית החולים

הפנייה נעשתה על רקע מתן רשיונות לתאי לחץ לבתי חולים ציבוריים נוספים ו"כך עולה", צוין במכתב הפנייה למנכ"ל משרד הבריאות, "כי חרף העמדה שמביע משרד הבריאות, מהווה רפואת המוח תחום מרכזי לטיפולים אלה, במימון פרטי, בבתי חולים ציבוריים אקדמיים בישראל".

הכותבים מציינים כי על פי פרסומי "איכילוב" לדוגמה, מוצע בתא הלחץ אשר נפתח במקום, טיפול לנפגעי שבץ מוחי עם נזק שארי, טיפול בחבלות ראש, לירידה קוגניטיבית התלויה בגיל ולתסמונת פוסט קורונה. מוצעים טיפולים בתא לחץ לילדים עם שיתוק מוחין, לילדים עם פגיעה בעקבות לידה (אנוקסיה), לטיפול קוגניטיבי, למיגרנה, להפרעת דחק פוסט-טראומטית. "נראה שהרשימה במערכת הציבורית הולכת ומתארכת. מרכזים רפואיים נוספים בישראל מבקשים, מטבע הדברים, להצטרף לקבלת רישיון להפעלת תאי לחץ", נכתב.

"אנו מבקשים לגבות את העמדה המקצועית של משרד הבריאות", מדגישים ראשי האיגודים הרפואיים בפנייה החריגה, "לפיה המחקרים הראשוניים הקיימים עד כה בטכנולוגיה זו, בתחומי תחלואת המוח בילדים ובמבוגרים, מעוררי עניין או תקוה ככל שיהיו, אינם מהווים הוכחה מדעית ברמת ראיות מספקת ליעילות הטכנולוגיה בהתוויות אלו. מדובר בהתוויות שהינן בגדר נסיוניות.

"אנו מבקשים להבהיר כי טיפול ברפואה היפרבארית איננו מהוה טיפול מומלץ בהתאם להנחיות הקליניות, מטעם הגורמים המקצועיים שאנו מייצגים - לא בעולם וגם לא בארץ. נראה על כן שמדובר, בעת הזאת, במכירת שירותים של סגולות ריפוי, במימון פרטי, במערכת הציבורית לקהל יעד עצום, שמטבע הדברים מוחלש ונמצא במצוקה גדולה ומוכן להיאחז בכל תקווה".

ראשי האיגודים מודאגים מהמגמה וטענים כי "המוטיבציה העסקית-כלכלית לטיפולים ב'נתח שוק' עצום זה - ברורה. אנחנו מודאגים מאוד ממגמה זו וכן מלחץ אפשרי על רופאים להכפיף את עמדתם המקצועית לתכניות העסקיות של גופי רפואה גדולים וחזקים. תופעה זו של שיווק אגרסיבי של טיפולים לא מוכחים, בשל אינטרסים מסחריים, עלולה להגדיל פערי בריאות, להעצים את הפרטת מערכת הבריאות ולפגוע בבריאות הציבור. אנו סבורים שבמצב המתהווה, ואשר בולט באופן מיוחד בישראל, אין הרגולטור (משרד הבריאות) יכול להישאר עוד אדיש".

ראשי האיגודים קוראים בפנייתם למשרד הבריאות לדרוש ראשית ביצוע ניסויים רב-מרכזיים רנדומליים מבוקרים כהלכה לשם בחינת היעילות הקלינית, בהתוויות מוחיות ספציפיות, תחת ניהול ופיקוח בלתי תלויים של ועדת היגוי, הכוללת חוקרים מובילים מהתחומים הרפואיים הרלוונטיים ומתחומי תכנון וניהול מחקרים קליניים.

בסיכום הפנייה מציינים ראשי האיגודים המקצועיים כי "עד אשר תהיינה הוכחות ברמת ראיות מבוססת דיה מבחינת המשרד, ועל פי כלים מדעיים מקובלים, אנו קוראים למשרד הבריאות להגביל שיווק ומכירת שירותים במימון פרטי לטיפול ברפואה היפרבארית, בהתוויות השונות של רפואת המוח והנפש בישראל. אנו קוראים לאפשר ואף לעודד הכללת חולים עם תחלואות מוחיות ספציפיות רק בניסויים קליניים מבוקרים על פי נהלי ועדות הלסינקי".

נושאים קשורים:  טיפול בתא לחץ,  רפואה היפרבארית,  תחלואת מוח,  חדשות,  תא לחץ,  משרד הבריאות
תגובות
07.09.2022, 20:12

מצוין !! הגיע הזמן לנקיטת עמדה ברורה בנושא. רפואה אסור שתתבסס על עיקרון של "זה לא מזיק" אלא על תועלת ברורה.

אנונימי/ת
07.09.2022, 20:41

סוף סוף !!
במשך שנים, מנהלים במספר מרכזים רפואיים כופפו את עקרונות האתיקה הרפואית והשיקולים הרפואיים בפני שיקולים כספיים . יבורכו מנהלי האיגודים , שאמנם באיחור רב מאד , מכריזים את מה שהיה ברור לכל רופא בכיר , שנחשף לפעולתו של תא הלחץ , כי מדובר ברפואה מפוקפקת ביותר , אבל מכניסה כסף רב.
עכשיו אולי כדאי היה לחקור את השיקולים שהנחו אותם , את הניסויים הרפואיים שנערכו ואת תוקפם של ה"תוצאות הרפואיות" שהושגו ביססו את פעילותם.

אנונימי/ת
07.09.2022, 21:12

אולי כדאי שמשרד הבריאות יערוך משאל בלתי תלוי בין כל המטופלים שעברו טיפול בתא לחץ אודות הצלחת הטיפול כפי שהמטופלים מדווחים.
אישית נראה לי שיש כאן הרבה פוליטיקה מאחורי המכתב שנשלח למנכ"ל משרד הבריאות.

אנונימי/ת
09.09.2022, 15:41

מאה אחוז

אנונימי/ת
07.09.2022, 21:16

"ראשי האיגודים קוראים בפנייתם למשרד הבריאות לדרוש ראשית ביצוע ניסויים רב-מרכזיים רנדומליים מבוקרים כהלכה לשם בחינת היעילות הקלינית, בהתוויות מוחיות ספציפיות, תחת ניהול ופיקוח בלתי תלויים של ועדת היגוי, הכוללת חוקרים מובילים מהתחומים הרפואיים הרלוונטיים ומתחומי תכנון וניהול מחקרים קליניים." - למה לא לערוך סקירת ספרות רפואית קיימת - נקבל תשובה הרבה יותר מהר ...

אנונימי/ת
08.09.2022, 08:00

אין כל הוכחה בספרות פרט למספר עבודות שאף אחת מהן היא לא מבוקרת כפולת סמיות כפי שהיה מצופה

אנונימי/ת
08.09.2022, 10:18

אם יש ספרות מדעית רפואית צריך להציג אותה משום שכל פרסום מדעי עובר תהליך של ביקורת עמיתים (peer review) שמצאו לנכון שהמחקר ראוי לפרסום מבחינה מדעית. אז בבקשה הטענה "אין כל הוכחה בספרות" צריכה להיות מגובה בהוכחות.

אנונימי/ת
09.09.2022, 06:31

מה שאתה אומר לא מדויק.
האם קראת את המאמר ?
לא כותרת , אלא את המאמר.
תשקיע זמן.

https://www.nature.com/articles/s41598-022-15565-0

אנונימי/ת
10.09.2022, 23:44

המאמר הוא מישראל (שמיר) ומתייחס לקבוצה קטנה של Post COVID. המחקר הוא רציני וחשוב והמאמר פורסם ב-Scientific Reports שהוא עתון Open Access עם Impact Factor= 4.996. אבל בהקשר הרחב יותר- שאר האינדיקציות לתא היפרברי לא הוכחו כמועילות ולא מצדיקות מסעות פרסום המהוות "מלכודת" למטופלים מיואשים.

אנונימי/ת
16.09.2022, 11:50

Quackery

אנונימי/ת
07.09.2022, 21:25

"עשו שכונה"

07.09.2022, 21:53

הגיע הזמן. לא רק שאין הוכחות מדעיות, גם בשטח אין תוצאות לטיפול. פגועי ראש מוציאים על הטיפולים הרבה מאד כסף זמן ותקווה לשווא

אני בדעה הפוכה לחלוטין. פוטנציאל הנזק הוא נושא קריטי במקום בו משרד הבריאות מבקש להתערב באופן פטרנליסטי ברצון הפרט, שהוא שיש לו אוטונומיה על גופו ועל כיסו. הציבור מאבד אמון ברגולטור שחוסם יבוא של תוספי מזון ומאידך מתיר לכל רופא לרשום אופיואידים שהרגו מיליונים וגרמו סבל לרבים אחרים. ההתנגדות לחיסונים לא באה מהחלל הריק. הגיעה העת למדיניות ניהול סיכונים אחידה של הרגוטור ובמיוחד שקופה לציבור כדי שהציבור יבין למה אוסרים את א' ומאידך מתירים את ב'.

אנונימי/ת
08.09.2022, 08:22

לא מפתיע שהתנגדות לחיסונים , עידוד צריכת תוספי מזון (טבעיים?), ותמיכה בתאי הלחץ כרוכים יחדיו בחבילה הזויה אחת.
הבעיה היא שהרפואה ההזויה, במקרה זה, נהפכה לפרקטיקה רפואית שמקבלת תמיכה מהנהלות המוסדות הרפואיים. אלו רואים מול עיניהם אך ורק הכנסה כספית , שיקול שמעוור כל שיקול אחר.
מילא שזה קורה באסף הרופא שאינו משופע בכספים , אבל איכילוב? הדסה?...

אנונימי/ת
08.09.2022, 18:07

משהו בכל זאת לא הבנת דוקטור נכבד. מדובר באיגודים פרופסיונלים (עמיתים שלך) שמחווים דעה מקצועית על פרוצדורה שנראה שאין בה תועלת. הם פונים לרגולטור, כי מי בכל זאת ישמור על אזרחים תמימים מפני מלכודות פתאים כאלה? מה שייכת כאן: מדיניות ניהול סיכונים אחידה?

אנונימי/ת
08.09.2022, 10:11

מכתב מוזר ללא תימוכין מדעי שהיה צריך ללוות את הטענות המועלות במכתב.
נראה כמו מכתב ניגוח פוליטי של בעלי עניין.......

אנונימי/ת
08.09.2022, 12:26

המניעים פה של אותם יור איגוד ממש תמוהים. קיימים עשרות אולי מאות טיפולים שהם לא בסל בתוך בתי חולים ציבוריים והגילוי הנאות של אותם מרכזים רשמיים כלפי המטופלים הוא מלא. לכן לא ברורה "הדאגה" של אותם יור איגוד.
התחושה היא שבגלל בורתם וחוסר היכולת שלהם ללמוד את הנושא ואולי הקושי להתמודד עם שאלות של מטופלים רבים שלא מקבלים מהם היום שום פתרון זולת כדורים או גלגול עיניים. האם פנו אותם יור לאותם מרכזים ללמוד את התחום ?
האם כל המטופלים שטופלו היה כשלון טיפולי ?
יש לי תחושה שמדובר קצת "בקנאת סופרים".
בכל מקרה, אני חושב שהדרך שזה נעשה היא מאוד בעייתית. ממש נראה שהיה פה אמבוש .

אנונימי/ת
08.09.2022, 17:07

ממש לא , תגובה הולמת , לפרוצדורה שמשווקת.. לחסרי ישע שתחפשים אחר מזור לחולייהם ומשקיעים מיטב כספם בחיפוש אחר המרפא המיוחל

אנונימי/ת
08.09.2022, 22:16

כנראה שהמגיב האנונימי לא מצא נימוק אחר שיתמוך בטיפול השרלטני בתא לחץ , אלא לקרוא לכל האנשים המובילים בארץ בטיפולים בבעיות נוירולוגיות : "בורים"...
או שזו תגובה מטעם או שמדובר בבורות מטעם...

08.09.2022, 17:03

אכן הטעיית הציבור .. שימוש באמצעי למגוון אינדיקציות , חלקן הזויות... שיווק אגרסיבי של השיטה..

אנונימי/ת
12.09.2022, 16:59

בזמנו שרו הגששים " עובדים עלינו, עובדים עלינו".............

אנונימי/ת
15.09.2022, 14:53

אני מכיר אדם שעבר טיפול כזה אחרי אירוע מוחי באמצע הדרך הוא התלונן על כאבים חזקים בגלל הטיפולים אבל הומלץ לו בשום אופן לא להפסיק את הביקורים הוא השלים את כל הסידרה של שישים טיפולים ונפל לפח גדול כי הכאבים הפכו לקבועים ולכן הוא נאלץ לקבל בלי סוף תרופות נוספות הבן אדם פנה לטיפול בעיקבות הכתבה בערוץ 12
זו היתה ממש מלכודת לא מספיק שהבן אדם עבר אירוע מוחי והיה עם מוגבלות אבל לא היו לו כאבים היום כבד מעל ל 36 חודשים שהוא סובל מכאבים בלתי נסבלים הוא נפל מן הפח לפחת כי הוא היה אדם בריא אבל קיבל מדלל דם כי הקרדיולוג שלו לא פיענוח את הבדיקות נכון וקבע שעלול להיות פירפור פרוזדורים אבל בעצם זו היתה טעות גדולה הוא קיבל דימום חזק במוח לאחר חמישה חודשים מתחילת הטיפול כמו הרופאה הקנדית שקיבלה חמש מיליון פיצוי אבל בארץ שלנו זה לא מענין את משרד הבריאות וגם כל מי שניפגע מטיפולי תא לחץ לו אומר להם כלום הם מזלזלים באזרחים שר בא ושר הולך ורק הכיסאות והשכר מענין אותם שלחתי מכתב לשר הבריאות בנושא ולא קיבלתי תשובה עד היום גם בעבר פניתי למשרד הבריאות בנושא אחר שצריך ליסגור מוסד לקשישים הם שללו זאת פניתי לבית המשפט בתל אביב וביקשתי שהמקום יסגר אבל נענתי בשלילה לא עבר הרבה זמן ואז היתה תקלה חמורה באותו מוסד ורק אז כל הרשויות התחילו לפעול פינו את כל הקשישים וסגרו את המקום המסקנה שבישראל משרדי הממשלה מזלזלים בפניות האזרחים

16.09.2022, 11:19

הציבור אולי יבין יותר את המחלקות וחוסר ודאות ברפואה כאשר נעמת מולו את הדוגלים ברפואה היפרבארית לעומת אלו שנשבעים בצורך החיוני בנוגדי חימצון

אנונימי/ת
30.09.2022, 15:07

ראשית, תקוה חשובה לא פחות מרפואה מבוססת הוכחות,
שנית, יש מקום לראות את המקרים הרבים בהם אפרתי וחבריו עוזרים לחולי בהם הרפואה השגרתתית לא סייעה בידיהם.
מעניין מה קרה לכל המומחים שהתעוררו לקטול את הרפואה ההיפרברית הדבר נעשה לבטח בעידוד מנהלי הכספים של המבטחים הנאורים.

אני, ד"ר שמואל בר גיל, קשה לי לקבל דיעה שמסתמכת על מובאות שאין להן מראי מקום ( ביבליוגרפיה). כך שהמאמר מעניין אך חסר את הסימוכין לעובדות.