• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
מחקרים

הקשר בין מחלת ריאות כרונית של הפג והפרעה נוירו-התפתחותית

ממצאי מחקר מדגימים כי קיים קשר בין מחלת ריאות כרונית של הפג הפרעה נוירו-התפתחותית בגילאי שנתיים ו-5 שנים

במחקר עוקבה רטרוספקטיבי חד-מרכזי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Journal of Pediatrics, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין החומרה של מחלת ריאות כרונית של הפג (Bronchopulmonary Dysplasia – BPD) והסיכון להפרעה נוירו-התפתחותית (Neurodevelopmental Impairment – NDI), וזאת בגילאים מתוקנים של שנתיים ו-5 שנים. החוקרים גם ביקשו לבחון האם קשר זה משתנה עם הזמן.

למחקר גויסו מטופלים אשר נולדו לפני השבוע ה-30 להריון ושרדו עד גיל 36 שבועות מהלידה. הנבדקים חולקו על פי חומרת BPD.יNDI הוגדר בנבדקים בעלי יכולות קוגנטיביות/ מוטוריות מתחת לסטיית תקן אחת מהממוצע, באלו עם שיתוק מוחין ובאלה בעלי הפרעה בראיה או בשמיעה. הקשר בין BPD ל-NDI נבחן בעזרת מודל ניתוח משולב, בעזרת רגרסיה לוגיסטית רבת משתנים ולאחר תיקנון למערפלים ידועים ל-NDI.

מתוך 790 ילדים אשר שרדו (15% עם BPD קל, 9% עם BPD בינוני ו-10% עם BPD חמור), ב-88% וב-82% בוצעה הערכה אורכית בגיל מתוקן של שנתיים ו-5 שנים, בהתאמה. במודל ניתוח משולב הודגם עליה מובהקת ב-NDI בכל אחת מדרגות החומרה של BPD, וזאת בהשוואה לילדים ללא BPD. כמו כן, הודגם בכל דרגות החומרה של BPD הסיכון ל-NDI בגיל 5 יחסית לגיל שנתיים (גיל מתוקן) גדול פי 5. לבסוף, הודגם כי חוזק הקשר בין NDI ל-BPD לא משתנה לאורך הזמן הזה.

ממצאי מחקר זה מדגימים את הקשר הישיר בין חומרת BPD לסיכון ל-NDI בגילאי שנתיים ו-5 שנים (גילאים מתוקנים). אמנם, ההיארעות ל-NDI עלתה באופן מובהק בין גילאי שנתיים ל-5 שנים בכל דרגות החומרה של BPD. ברם, הסיכון ל-NDI בהקשר של BPD היה שווה ב-2 זמנים אלו.

מקור:

Katz TA, Vliegenthart RJS, Aarnoudse-Moens CSH, Leemhuis AG, Beuger S, Blok GJ, van Brakel MJM, van den Heuvel MEN, van Kempen AAMW, Lutterman C, Rijpert M, Schiering IA, Ran NC, Visser F, Wilms J, van Kaam AH, Onland W. Severity of Bronchopulmonary Dysplasia and Neurodevelopmental Outcome at 2 and 5 Years Corrected Age. J Pediatr. 2022 Apr;243:40-46.e2. doi: 10.1016/j.jpeds.2021.12.018. Epub 2021 Dec 18. PMID: 34929243.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת ריאות כרונית,  פגות,  הפרעות נוירו-התפתחויות
תגובות