ישראל במלחמה

מערכת הבריאות נערכת להרחבת הלחימה בצפון

משרד הבריאות קיים תרגיל המדמה תרחיש של מלחמה נרחבת בצפון | משה בר סימן טוב: "השינוי בגזרה הצפונית עלול להשפיע על בתיה"ח והקהילה הרבה יותר ממה שחווינו עד כה"

פינוי פצועים ל"הדסה עין כרם", 7 באוקטובר 2023. צילום: נועם ריבקין/ פלאש 90

משרד הבריאות קיים בסוף השבוע (ה') תרגיל המדמה תרחיש של מלחמה נרחבת בצפון. בתרגיל הוצגו תרחישים העוסקים בפעילות בתי החולים וקופות החולים, היבטי פינוי וכן מתן תמיכה במטופלים כרוניים שזקוקים לסיוע מיידי.

בתרגיל השתתפו כלל השחקנים במערכת הבריאות ובכללם גורמים ממשרד הבריאות, מבתי החולים, מקופות החולים, מלשכות הבריאות של משרד הבריאות, ממד"א, וכן גורמים מרח״ל, מל״ל, פיקוד העורף, משרדי ממשלה נוספים, חלק מהרשויות המקומיות וגופים נוספים.

משה בר סימן טוב, מנכ״ל משרד הבריאות, מסרי כי ״אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת, אתגר הטיפול באלפי פצועים, אתגר בריאות הנפש, אתגר שיקום הפצועים - אלה אתגרים שהחלו בשבעה באוקטובר. במקביל, מתחילת המלחמה, אנחנו נערכים להתרחבות המערכה בצפון ולכלל הארץ".

לדברי בר סימן טוב, "המציאות הבטחונית בישראל השתנתה וגם הדברים שמערכת הבריאות צריכה לעשות יהיו שונים. השינוי שעלול לקרות בגזרה הצפונית ישפיע על בתי החולים והקהילה בצורה יותר רחבה ממה שחווינו עד כה, ולכן אנו ממשיכים ומרחיבים את היכולות שלנו ואת הכלים שבידינו על מנת לתת מענה מתאים ובפריסה גיאוגרפית רחבה".

מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף ואמר כי מערכת הבריאות עשתה קפיצת מדרגה עצומה בקורונה, וקפיצה נוספת בשבעה באוקטובר ובמהלך המערכה הדרומית. "אנחנו יודעים", אמר, "שהמערכת יודעת לטפל טוב במאות פצועים בו זמנית ולהעניק להם מענה בזמן אמת. קיבלנו הוכחה לזה בתפקוד של בתיה"ח סורוקה וברזילי בשעות הראשונות של המלחמה עם צוותים שעבדו ללא הפסקה וטיפלו בכל מטופל, ומגיעה להם הוקרה על כך. אנו יודעים שיש את היכולות האלו לכלל הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ ובמערכת הבריאות.

"האתגר שהמערכת עלולה להתמודד איתו הוא עצום ואנחנו פועלים כל הזמן על מנת ללמוד ולהשתפר ולחשוב כיצד להתמודד עם התרחישים האפשריים. שילוב כוחות של הצבא, הרשויות המקומיות, משרדי ממשלה אחרים וכלל הגורמים מתוך מערכת הבריאות ומחוצה לה הוא שיסייע לנו לצלוח את האתגר לטובת האזרחים".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, ציין כי "כחלק מהלמידה המתמדת של המערכת, לפני התרגיל הנוכחי, כלל הגורמים השותפים עשו עבודת מטה רחבה, על מנת לשפר את המוכנות של מערכת הבריאות ולהעמיק שיתופי פעולה הכרחיים שעלו כנצרכים במהלך החודשים האחרונים. בין מטרות התרגיל: הצפת פערים וסוגיות מורכבות בכדי לאתגר את ההנחות הקיימות, זאת על מנת שבשעת חירום יינתן המענה המדויק והמתאים לאוכלוסיות השונות ובמרחבים השונים.

"ההיערכות שנעשתה יצרה הזדמנות לחדשנות במערכת, קפיצות מדרגה בתחומים שונים, החל מחדשות בשיח ובתקשורת ועד יצירת מנגנונים שלא היו קיימים ומציאת פתרונות חדשניים שיהוו בזמן אמת את המענה ההכרחי כפרטים וכציבור".

נושאים קשורים:  ישראל במלחמה,  חדשות,  משה בר סימן טוב,  משרד הבריאות,  היערכות למצב חירום,  ד"ר ספי מנדלוביץ'
תגובות