חדשות

אילו מקצועות בסיכון הרב ביותר לפתח סוכרת?

דו"ח חדש של המוסד לבטיחות וגהות מגלה מה הם המקצועות שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחלות בסוכרת ומה הם הגורמים התעסוקתיים המרכזיים שעלולים להעלות את הסיכון לתחלואה

מוניות בירושלים. 10% שיעור תחלואת סוכרת בקרב נהגים. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

עובדי חילוץ, נהגים, טכנאים, עיתונאים ויועצי תקשורת הם בעלי המקצועות שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לחלות בסוכרת. כך עולה מדו"ח חדש של המוסד לבטיחות וגהות שהתמקד גם בגורמים התעסוקתיים המרכזיים שעלולים להעלות את הסיכון לתחלואה.

מהדו"ח, שבחן 2,886 עובדים ממגוון סקטורים ואת סוגי התחלואה העיקריים לפי מקום העבודה, עולה כי עובדי חילוץ נמצאים בצמרת התחלואה מסוכרת, עם שיעור תחלואה של 11.1%, אחריהם נהגים עם 10%, טכנאים עם 9.7%, עובדי שטח עם 7.1%, עיתונאים ויועצי תקשורת עם 6.7%, עובדי אדמיניסטרציה עם 5.7%, עובדי חינוך עם 5.1%, עובדי שירות לקוחות עם 4.8% ועובדי רפואה עם 4.7%.

בנוסף, הדו"ח הראה כי גברים בשוק התעסוקה חולים בסוכרת בשיעור של 6.2% ונשים בשיעור של 4.1%.

הדו"ח בחן גם את גורמי הסיכון התעסוקתיים המרכזיים להתפתחות סוכרת. כך למשל, חשיפה תעסוקתית לכימיקלים כמו חומרי הדברה או אבק תעשייתי העלתה את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2, והדו"ח גם הדגים עלייה בסיכון עם העלייה ברמת החשיפה ובמשך החשיפה. חשיפה לרעש העלתה גם כן את הסיכון לפתח סוכרת, כך שעל כל 5 דציבלים של חשיפה לרעש, הסיכון עלה ב-6%.

עוד ציין הדו"ח כי עובדי משמרות נמצאים גם כן בסיכון מוגבר לפתח סוכרת, ואף כי ככל ששעות העבודה במשמרת רב יותר, כך הסיכון עולה. גורמי סיכון נוספים שצוינו בדו"ח היו תזונה דלת ירקות ופירות, לחץ מתמשך במקום העבודה, השמנה, גיל, צריכת אלכוהול ברמות גבוהות ועישון.

הדו"ח כלל גם המלצות, ביניהן המלצה למעסיקים לקדם תכניות התערבות במקומות העבודה, כמו תכניות להפחתת לחץ בעבודה או לאימוץ אורח חיים בריא.

בניסיון למצוא קשר בין גורמים תעסוקתיים לבין סוכרת, נעשו מחקרים רבים בנושא. כך למשל, מטא אנליזה שפורסמה בחודש יולי האחרון בחנה את הקשר בין חשיפה תעסוקתית לרעש לבין הסיכון לפתח סוכרת. מממצאי 12 מחקרים שאותרו על ידי החוקרים עלה כי העדויות הכוללות לקשר שבין חשיפה תעסוקתית לרעש לבין סוכרת הן הטרוגניות, מוגבלות ובעיקר באיכות נמוכה. לפי עורכי המחקר, נחוצים מחקרים טובים יותר מתודולוגית, כמו למשל בבחירת אוכלוסיית המחקר, חשיפה והערכת תוצאים והתאמה לערפלנים.

נושאים קשורים:  סוכרת,  המוסד לבטיחות וגהות,  חדשות,  סיכון לסוכרת,  מחלת מקצוע
תגובות