מחקרים COVID-19

תסמונות הכאב השכיחות בשלב החריף של מחלת הקורונה

במחקר חדש נמצא כי תסמונות הכאב השכיחות ביותר בשלב החריף של מחלת קורונה קלה עד בינונית הן כאבי ראש וכאבים בעלי אופי נוירופתי

כאב ראש (צילום: שאטרסטוק)

כאב מהווה את אחד המאפיינים הקליניים השכיחים כתוצאה מקורונה. עיקר תסמונות הכאב אשר עד כה נקשרו עם השלב החריף של המחלה הן כאב ראש, כאבי שרירים, כאבי פרקים וכאב נוירופתי. יש צורך בהבנת המאפיינים של תסמונות הכאב ההלו לצורך גישה קלינית טובה יותר לטיפול במחלה.

לצורך מחקר שפורסם בכתב העת European Journal of Pain, החוקרים אספו מטופלים שאובחנו כחולי קורונה באמצעות תגובת שרשרת פולימראזית עם שיעתוק לאחור (RT-PCR). המטופלים התבקשו להשלים שאלון באמצעות ראיון טלפוני. השאלון כלל 51 שאלות הנחלקו לשאלות דמוגרפיות, שאלות על תסמינים חריפים של המחלה ונוכחות תסמיני כאב ומאפייניהם בשלב החריף של מחלת הקורונה.

בסך הכל השתתפו במחקר 222 חולי קורונה מתוך 266, בשיעור תגובה של 83.5%. 159 מטופלים דיווחו כי הם סובלים מסוג אחד לכל הפחות של תסמונת כאב, כך שהשכיחות עמדה על 71.6%.

כאבי שרירים דווחו בקרב 110 (49.6%) מטופלים, כאב ראש ב-109 (4.1%), תסמונות כאב נוירופתי ב-55 (24.8%) ופוליארתרלגיה ב-30 (13.5%) מטופלים.

66 מטופלים דיווחו על סוג כאב אחד בלבד, 46 דיווחו על שני סוגים, 42 דיווחו על שלושה סוגים וחמישה מטופלים דיווחו כי הם סובלים מכל ארבעת סוגי הכאב שנשאלו לגביהם. אנליזת רגרסיה לוגיסטית הראתה כי נמצאו קשרים מובהקים בין תסמונות הכאב הללו וכי נמצא קשר חזק בין כאב נוירופתי לבין כאב ראש.

החוקרים סיכמו כי כאב הוא תסמין הנצפה בשכיחות גבוהה במחלת קורונה קלה עד בינונית. ישנם קשרים מובהקים בין תסמונות הכאב במחלת הקורונה, אשר ייתכן ונגרמים בשל רצף של גורמים אטיולוגיים משותפים.

החוקרים מוסיפים כי מחקרם מתאר את עיקר תסמונות הכאב הנקשרות עם השלב החריף של מחלת קורונה קלה עד בינונית, ואת המאפיינים הקשורים לכך. כאבי ראש וכאב בעל מאפיינים נוירופתיים נמצאו כשכיחים בקרב הדגימה שנבדקה.

נושאים קשורים:  קורונה,  תסמונות כאב,  כאב נוירופתי,  19-COVID,  מחקרים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.04.2022, 21:38

מדגם קצת קטן בהתחשב בשיעור התחלואה העולמי, לא?

09.05.2022, 02:22

השאלה ,תוך כמה זמן עובר הכאב הזה...