• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
קוליטיס

סמנים חדשים לניבוי ההתפתחות של מחלות מעי דלקתיות

במחקר זה נמצאו סמנים ביולוגיים המנבאים ברמת דיוק גבוהה התפתחות של קרוהן אך לא של קוליטיס כיבית

29.11.2020, 17:17
מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)
מערכת העיכול, קוליטיס (צילום: אילוסטרציה)

נכון להיום יש באיתורם של סמנים ביולוגיים אשר יזהו מטופלים בסיכון גבוה לפתח מחלות מעי דלקתיות. מטרת מחקר זה הייתה לזהות סמנים ברי מדידה בסרום המנבאים התפתחות של קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן.

החוקרים נטלו דגימות סרום מ-200 חולי קרוהן, 199 חולי קוליטיס כיבית ו-200 מקרי ביקורת לפני אבחנת המחלה בין השנים 1998-2013. החוקרים מדדו רמות של נוגדני anti-Saccharomyces cerevisiae IgA או IgG, יanti-Escherichia coli outer membrane porin C, anti-CBir1, anti-flagellin 2, anti-flagellin X, perinuclear anti-neutrophil cytoplasmic. בנוסף נבדקו 1,129 חלבונים בכל דגימה.

החוקרים זיהו 51 סמנים חלבוניים אשר ניבאו התפתחות של קרוהן תוך חמש שנים עם "אזור מתחת לעקומה" של 0.76 ואבחנת קרוהן תוך שנה עם אזור מתחת לעקומה של 0.87. על בסיס החלבונים שהוכללו בבדיקה, התפתחות מיידית של קרוהן הייתה קשורה בשינויים במערכת המשלים, ליזוזומים, תגובה חיסונית מולדת ומטבוליזם של גליקוזואמינוגליקנים. נוגדנים בסרום וחלבונים בחולים שקיבלו אבחנה של קוליטיס כיבית תוך חמש שנים היו עם אזור מתחת לעקומה של 0.56 ותוך שנה עם אזור מתחת לעקומה של 0.72.

החוקרים מסכמים כי זיהו נוגדנים וחלבונים בסרום המנבאים אבחנת קרוהן תוך חמש שנים עם רמת דיוק גבוהה. לעומת זאת, לא נמצאו סמנים הקשורים עם זיהוי קוליטיס כיבית.

מקור: 

Torres, J. al (2020) Gastroenterology 159(1), 96

נושאים קשורים:  קוליטיס,  סמנים ביולוגיים,  אבחנה,  מחקרים,  מחלת קרוהן
תגובות