• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
חדשות

דירוג גבוה בוועדת הסל לטיפולים בצורות קשות של אפילפסיה ובמחלות ריאה

ועדת סל שירותי הבריאות העניקה דירוג גבוה להרחבת התוויות לתרופות לטיפול באסתמה קשה, לטיפול ב-COPD ולפיברוזיס אידיופתי של הריאה

בדיקת EEG בילדה חולת אפילפסיה. צילום: By vasara/ shutterstock

הוועדה הציבורית להרחבת סל התרופות לשנת 2020 פרסמה אמש (ג') עיקרי החלטותיה משתי ישיבות שקיימה ב-4 וב-7 בנובמבר, שבהן העניקה דירוגים ל-53 תרופות שהוגשו כמועמדות להכללה בסל. מבין אלו קיבלו שלוש את הדירוגA9  ועוד 19 קיבלו את הדירוג A8/9 כך שעברו לשלב הדיונים השני במסגרת דיוני התיעדוף.

לא מן הנמנע שחלק מהתרופות שקיבלו דירוג נמוך יותר (A8) עשויות לחזור לדיון בשלב הבא בעקבות ערעורים ונתונים נוספים שהוועדה תקבל.

תרופות בדירוג A9 הגבוה ביותר  

נוירולוגיה: Epidiolex - לטיפול בפרכוסים על רקע תסמונת דרווה (Dravet) ועל רקע תסמונת לנוקס ((Gastaut Lennox כקו טיפול מתקדם, אולם כתלות בסטטוס הרישום של התכשיר בישראל. הוועדה ביקשה לקבל התייחסות מומחים להגדרת הקריטריונים לזכאות.

Onpattro - לטיפול במבוגרים עם עמילואידיס תורשתית עם פולינוירופתיה (transthyretin amyloidosis Hereditary - hATTR)) בדרגה 1 או 2.

אנדוקרינולוגיה: Metopirone - לטיפול בתסמונת קושינג אנדוגנית.

תרופות בדירוג A8/9  

מחלות ריאה: Fasenra, Cinqair, Nucala - לטיפול באסתמה אאוזינופילית קשה. התכשירים כלולים בסל והבקשות לשנה זו שקיבלו את הדירוג הגבוה הן לחולי אסתמה קשה המטופלים באופן כרוני בגלוקוקורטיקואידים סיסטמיים ולהם ספירת אאוזינופילים שבין 400-150 תאים/מיקרוליטר.

Dupixent - התרופה כלולה בסל לטיפול באטופיק דרמטיטיס והבקשה לשנה זו היא עבור טיפול לחולים עם אסתמה קשה תלוית סטרואידים ועם ספירת אאוזינופילים הנמוכה מ-150 תאים למיקרוליטר וכן לחולים שמחלתם הוגדרה כקשה ותואמת טיפול בבולמי 5-IL אך טיפול זה כשל ועבור חולי אסתמה קשה תלוית סטרואידים שלהם ספירת אאוזינופילים שבין 400-150 תאים למיקרוליטר.

Ofev - הכלול בסל לטיפול בפיברוזיס אידיופתי של הריאה (fibrosis pulmonary Idiopathic) והבקשה לשנה זו היתה להרחיב את מסגרת ההכללה בסל עבור מטופלים עם תפקודי ריאות של FVC מעל 80% מהצפוי. כך גם לגבי התכשיר Esbrie עבור אותם חולים.

Eklira genuair, Seebri, Spiriva respimat, Incruse ellipta - ארבע התרופות מקבוצת LAMA כבר כלולות בסל לטיפול ב-COPD כאשר הבקשה היתה לבטל את המגבלה לפי FEV1 וכן לאפשר התחלת הטיפול בהם על ידי רופאי משפחה ולא רק על ידי רופא מומחה ברפואת ריאות.

שיקום ריאות לחולי מחלת הריאות החסימתית הכרונית COPD עם התלקחויות ו/או אשפוז - לחולים עם יתר לחץ דם ריאתי ארטריאלי ראשוני, חולים עם מחלת ריאה אינטרסטיציאלית, לחולים עם ברונכיאקטזיות עם התלקחויות ו/או אשפוז ולחולים המועמדים להשתלת ריאה ולאחר השתלת ריאה.

אנדוקרינולוגיה: Natpara - לטיפול בהיפוקלצמיה בחולי היפופאראתירואידיזם עבור מטופלים שמחלתם אינה מאוזנת למרות טיפול בסידן ובויטמין D פעיל (טיפול משולב). הוועדה ביקשה לקבל התייחסות מהמומחים לגבי הגדרת אוכלוסיית היעד המתאימה לטיפול זה.

אוסטיאופורוזיס: Evenity  - עבור חולים שלא יכולים לקבל טיפול עם Teriparatide על רקע אי ספיקה כלייתית או על רקע טיפול בהקרנות. ההתוויות המדויקות ייקבעו בהתייעצות עם המומחים

Forteo - הכלול בסל לטיפול באוסטיאופורוזיס פוסט מנופאוזלית אך הבקשה השנה היא להרחיב את מסגרת ההכללה לטיפול באוסטיאופורוזיס על רקע שימוש בגלוקו-קורטיקואידים (GIO) עבור מטופלים בסטרואידים שהם בעלי צפיפות עצם נמוכה או שבר אוסטיאופורוטי.

בריאות הנפש:  Spravato- לטיפול בדיכאון מג'ורי עמיד לטיפולים קודמים.

Atomic / Strattera - לטיפול ב-ADHD עבור ילדים כקו טיפול שלישי והלאה.

נוירולוגיה: Ajovy, Aimovig ו-Emgality - לטיפול מניעתי של מיגרנה.

Mayzent - לטיפול בטרשת נפוצה מסוג progressive Secondary אולם כתלות בסטטוס הרישום של התכשיר בישראל.

Wakix - לטיפול בנרקולפסיה עם קטפלקסיה.

להחלטות ודירוגים נמוכים יותר לתרופות שניתנו בשתי ישיבות אלו - לחץ כאן וכאן.

נושאים קשורים:  סל התרופות,  דירוג A9,  סל שירותי הבריאות,  ועדת הסל,  ועדת סל התרופות,  אפילפסיה,  מחלות ריאה,  חדשות
תגובות