• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
חדשות

ה-FDA אישר תרופה חדשה וראשונה מסוגה למניעת התקפי מיגרנה חמורים

Aimovig, הניתנת בזריקה חד חודשית, חוסמת את חלקיק החלבון CGRP שממריץ את הופעת המיגרנות והטיפול בה אינו כרוך בתופעות לוואי

אישה עם התקף מיגרנה. צילום: אילוסטרציה

ה-FDA אישר בסוף השבוע את הטיפול התרופתי הראשון שפותח כדי למנוע התקפי מיגרנה חמורים, עבור אנשים הסובלים מכאבי הראש הקשים ביותר – לפחות 15 התקפים בחודש. עד כה לא היו עבורם אופציות טיפוליות אחרות. מומחי רפואה רבים מאמינים כי מדובר עתה בטיפול המבשר על עידן חדש עבור מיליוני בני אדם.

התרופה, בשם Aimovig, פותחה במשותף בידי "אמגן" ו"נוברטיס". הטיפול עצמו ניתן בהזרקה חד חודשית באמצעות מכשיר הדומה לעט אינסולין. בשלב זה מחיר התרופה: 6,900 דולר לשנה. החברות הודיעו שלשוק תגיע בעוד שבוע. עוד שלוש חברות – "טבע", "לילי" ו"אלדר" – הגישו אף הן בקשות לאישור תרופות דומות שפיתחו וממתינות לקבלתו. החומר הפעיל בהן יקר לייצור.

התרופה חוסמת את חלקיק החלבון CGRP שממריץ את הופעת המיגרנות ומותיר אותן על כנן לזמן ניכר. עוד בשנות ה-80 גילו חוקרים כי חלקיק החלבון CGRP ממלא תפקיד בהעברת אותות בין עצבים וגם מרחיב כלי דם. כך הוא ממלא תפקיד מרכזי במיגרנות.

מיליוני האנשים הסובלים ממיגרנות חמורות מגיעים למצב שמשתק את פעילותם עד כדי ייאוש. יש לציין שהתרופה שאושרה וגם אלו שממתינות לאישור ה-FDA לא מונעות באופן מוחלט את כל התקפי המיגרנות, אבל גורמות לכך שיהיו פחות חמורות ועשויות להפחית בתכיפותן כדי 50% ואף יותר. במאמר מערכת שפורסם באחרונה ב-JAMA ובו דווח על התרופה טרם אושרה הודגש כי אמנם מדובר בצעד מתקדם אבל אין מדובר בתרופה שתשים קץ למיגרנות.

הסוף לתופעות הלוואי הקשות?

עד כה, תרופות שנרשמו לסובלים ממיגרנות פותחו למעשה כדי לטפל בבעיות רפואיות אחרות כמו יתר לחץ דם, אלא שאלו אינן יעילות במיוחד ולעתים פועלות רק באורח זמני ולעתים תופעות הלוואי שלהן אינן נסבלות.

בדיווח על התרופה החדשה ב"ניו יורק טיימס" נמסר כי בניסויים קליניים אנשים שטופלו בה מסרו כי לא היו תופעות לוואי לטיפול.

לעתים קרובות המטופלים מנסים את התרופות הקיימות בזו אחרי זו וגם במשלבים שונים. תופעות הלוואי שלהן כולל מצבים המכונים "ערפול מנטלי", הירדמות, עלייה במשקל, אי תפקוד מיני, יובש בפה שמוביל לעששת. יש מטופלים הטוענים שתופעות הלוואי קשות יותר מהמיגרנות. 85% מהמטופלים עקב מיגרנות מתייאשים ובתוך שנה חדלים ליטול את התרופות שהרופאים רושמים להם.

"בשלב זה קבוצת התרופות החדשה נראית פנטסטית והן ישנו את הדרך שבה אנחנו מטפלים במיגרנות", אמר לעיתון פרופ' סטיוארט טפר, נוירולוג מהקולג' הרפואי דארטמות'. ד"ר טפר וד"ר אמאל סטרלינג ממאיו קליניק נחשבים למומחים לנושא המיגרנות, שימשו כיועצים לחברות התרופות בתהליך הפיתוח ומטופלים שלהם השתתפו בניסויים הקליניים, הדגיש העיתון.

מיגרנה – גם בילדים

על פי ההערכות, אחד מכל שבעה בני אדם בעולם וכ-37 מיליון אמריקנים (20% נשים, 10% גברים) סובלים מהתקפי מיגרנות חמורים. כ-2% מאוכלוסיית העולם סובלת ממיגרנות כרוניות. קיימת הערכה כי מדובר במחלה השלישית השכיחה ביותר ומכל מקום היא "מדורגת" בעשיריה הראשונה של גורמים למוגבלויות בתפקוד בני אדם.

אין מדובר רק בכאבי ראש. מיגרנה לעתים תכופות מלווה בתסמינים קשים אחרים כמו בחילות והקאות, קושי בדיבור, סלידה מאור ומרעש. כאב הראש עלול  להופיע לפתע, כמו הלם ולהימשך כמה שעות ואף כמה ימים ברציפות.

מהתרופות החדשות צפויים ליהנות כ-2.8 מיליון אמריקנים שחווים התקפי מיגרנות קשים במיוחד מדי חודש והטיפול בהם נחשב בעיני רופאים למאתגר במיוחד.

על פי דיווח של המכון האמריקני Institute for Clinical and Economic Review, אנשים עם מיגרנות תכופות מסרו כי הם אינם נוהגים לתכנן מראש פעילויות או התחייבות חברתיות ואחרות ולעתים גם אינם עובדים מאחר שאינם יודעים מתי יתרחש התקף המיגרנה שישתק אותם לשעות או אף ימים.

הדו"ח הגדיר אנשים אלה כסובלים מתסכול, מייאוש, מדיכאון ומבדידות וחשים שהם נטל על החברה. הם מתלוננים על כך שדבקה בהם סטיגמה, כי מיגרנות אינן נחשבות בעיני אחרים לתופעה  חמורה.

יש לציין שגם ילדים קטנים עלולים לסבול ממיגרנות. ד"ר אנדרו הרשי (Hershey), יו"ר המחלקה לנוירולוגיה ומנהל המרכז לכאב ראש בבית החולים לילדים בסינסינטי, סיפר כי לא מכבר הגיעה אליו ילדה בת שנתיים שסבלה ממיגרנות. הוא מעורב בניסוי קליני שבוחן אחת מהתרופות החדישות בקרב בני 17-12 ומתכוון, כך מסר ל"ניו יורק טיימס", לשתף בניסוי גם ילדים בני שש.

נושאים קשורים:  מיגרנה,  התקפי מיגרנה,  Aimovig,  חלבון CGRP,  תופעות לוואי,  אישור FDA,  חדשות,  כאבי ראש
תגובות