• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
מיגרנה

שימוש בתרופות Amitriptyline ו-Topiramate לטיפול במיגרנות בקרב ילדים

לא נמצא הבדל משמעותי בהפחתת תדירות כאבי הראש או בנכות הקשורה אליהם בקרב ילדים ומתבגרים הסובלים ממיגרנות עם טיפול ב-Amitriptyline, Topiramate או פלצבו במשך 24 שבועות

07.11.2016, 10:34
טיפול שיניים בילדים (צילום: אילוסטרציה)

השאלה באיזו תרופה, אם בכלל, יש להשתמש על מנת למנוע כאבי ראש בשל מיגרנות של ילדים (Pediatric migraine) טרם בוסס.

מחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו חדש, בדק שימוש ב-Amitriptylineי(1 מ"ג לק"ג משקל גוף ליום), Topiramateי(2 מ"ג לקילוגרם ליום) ופלצבו בקרב ילדים ומתבגרים בגילאים 8 עד 17 הסובלים ממיגרנות.

המטופלים חולקו אקראית ביחס 1:2:2 לקבלת אחת מהתרופות או פלצבו. התוצא הראשוני שנמדד היה הפחתה יחסית של 50% או יותר במספר הימים עם כאבי ראש מתקופה של 28 יום בבסיס ביחס לתקופה של לפחות 28 יום במהלך המחקר שנמשך 24 שבועות.

תוצאים משניים כללו נכות הקשורה לכאבי ראש, ימים עם כאבי ראש, מספר המטופלים שהשלימו את הטיפול במחקר ותופעות לוואי חמורות שהתרחשו במהלך הטיפול.

361 מטופלים שעברו רנדומיזציה ו-328 מטופלים נכללו באנליזה הראשונית (132 בקבוצת ה-Amitriptylineי, 130 בקבוצת ה-Topoiramate ו-66 בקבוצת הפלצבו). המחקר הסתיים מוקדם בשל חוסר יעילות באנליזת ביניים. לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות בתוצא הראשוני, שאירע ב-52% מהמטופלים בקבוצת ה-Amitriptyline, ב-55% מהמטופלים בקבוצת ה-Topoiramate וב-61% מהמטופלים בקבוצת הפלצבו (Amitirptyline בהשוואה לפלצבו p=0.26י; Topiramate בהשוואה לפלצבו p=0.48י; Amitriptyline בהשוואה ל-Topiramateיp=0.49).

לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בנכות הקשורה לכאבי ראש, ימים עם כאבי ראש ואחוז המטופלים שהשלימו את תקופת המחקר. מטופלים שקיבלו Amitriptyline או Topoiramate היו בעלי שיעור גבוה יותר של תופעות לוואי בהשוואה למטופלים שקיבלו פלצבו, כולל עייפות (30% בהשוואה ל-14%) ויובש בפה (25% בהשוואה ל-12%) בקבוצת ה- Amitriptyline; ונמלולים (Paresthesiaי) (31% בהשוואה ל-8%) ואובדן משקל (8% בהשוואה ל-0%) בקבוצת ה-Topiramate.

שלושה מטופלים בקבוצת ה- Amitriptyline סבלו מתופעות לוואי חמורות של שינוי מצב רוח, ומטופל אחד בקבוצת ה-Topiramate חווה ניסיון התאבדות.

מסקנת החוקרים היתה, כי לא נמצא הבדל משמעותי בהפחתת תדירות כאבי הראש או נכות הקשורה לכאבי ראש בקרב ילדים ומתבגרים הסובלים ממיגרנות עם Amitriptylineי, Topiramate או פלצבו במהלך תקופה של 24 שבועות. התרופות הפעילות היו קשורות עם שיעור גבוה יותר של תופעות לוואי.

מקור:
Scott W. Powers, Ph.D., Christopher S. Coffey, Ph.D., Leigh A. Chamberlin, R.D., M.Ed., Dixie J. Ecklund, R.N., M.S.N., Elizabeth A. Klingner, M.S., Jon W. Yankey, M.S., Leslie L. Korbee, B.S., Linda L. Porter, Ph.D., and Andrew D. Hershey, M.D., Ph.D., for the CHAMP Investigators. Trial of Amitriptyline, Topiramate, and Placebo for Pediatric Migraine. N Engl J Med 2016.

נושאים קשורים:  מיגרנה,  Topiramate,  Amitriptyline,  כאבי ראש,  מחקרים
תגובות