• יו"ר: פרופ' יורם נבו
  • מזכירת האיגוד: ד"ר איילת הלוי
  • גזבר האיגוד: פרופ' אלי שחר
  • חבר ועד: ד"ר עדי ארן
  • חברת ועד: ד"ר אנדראה ניסנקורן
  • חברת ועד: פרופ' אביבה פתאל
חדשות

חוקרים ישראלים מצאו קשר בין סוכרת הריונית לתחלואה נוירולוגית ביילודים

מחקר בנושא בוצע ב"סורוקה” על יותר מ-230 אלף יולדות ומעקב ארוך טווח אחר היילודים; הקשר היה חזק יותר בעבור נשים שלא הצליחו לאזן הסוכרת באמצעות דיאטה בלבד

בדיקת רמת סוכר בהריון (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שנעשה בבית החולים "סורוקה" בשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצא לראשונה קשר ישיר בין סוכרת הריונית לבין סיבוכים נוירולוגים ארוכי טווח לילודים. הקשר נמצא חזק באופן מובהק בקרב נשים שלא היו מאוזנות באמצעות דיאטה.

דו"ח המחקר פורסם בחודש שעבר בעיתון הבינלאומי למיילדות וגינקולוגיה (American Journal of Obstetrics and Gynecology). עורכיו דיווחו, כי נמצא בו שסוכרת הריונית מהווה סימן לסיכון מוגבר לתחלואה נוירולוגית עתידית של היילודים, כאשר האימהות לא היו מאוזנות בדיאטה בזמן ההיריון.

מימין: קירה נחום זקס ופרופ' אייל שיינר (צילום: פרטי)

מימין: קירה נחום זקס ופרופ' אייל שיינר (צילום: פרטי)

סוכרת הריונית מוגדרת כאי סבילות לגלוקוז. היא מאובחנת בזמן ההיריון ומוגבלת לתקופה זו בלבד. נכון להיום, ההערכה הרווחת בספרות הרפואית היא כי 6% עד 7% מכלל הנשים ההרות סובלות מסוכרת וכי ב-90% מהמקרים מדובר בסוכרת הריונית.

יחד עם זאת, נשים אלו מייצגות קבוצה בעלת סיכון משמעותי לפתח אי סבילות לגלוקוז בהמשך חייהן (במעקב של 20 עד 30 שנים מתברר שיותר מ-50% יהפכו לסוכרתיות). עד כה לא ברור אם סוכרת הריונית מהווה גורם סיכון לתחלואה ארוכת טווח של הילודים.

המחקר החדש הוצג בכנס המרכזי למיילדות באטלנטה בידי קירה נחום-זקס, תלמידת שנה שישית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, בשיתוף צוות הרופאים מבית החולים "סורוקה" שכלל את רופאי הנשים ד"ר אפרת שפיגל, ד"ר האנה אבוכף ופרופ' אייל שיינר וכן את רופאת הילדים ד"ר דניאלה לנדאו וחוקרים נוספים מאוניברסיטת בן-גוריון - פרופ’ מיכאל פריגר, פרופ’ אילנה שהם-ורדי ורוסלן סרג'יאנקו מהמחלקה לבריאות הציבור.

שיעור התחלואה עלה ל-1.4% בסוכרת שטופלה בדיאטה בלבד, ועלה ל-1.7% בקרב ילודים לנשים עם סוכרת שאוזנה רק בידי תרופות

במחקר עקבו החוקרים אחרי נשים שילדו ב"סורוקה" בשנים 2014-1991. במקביל בוצע מעקב ארוך טווח אחרי הילודים שנולדו לאותן נשים, עד שהגיעו לגיל 18.

התחלואות שנבחנו כללו: אפילפסיה, שיתוק מוחין, אוטיזם, ועוד. במשך התקופה הנבחנת, מעל 230,000 נשים ילדו ב"סורוקה", מהן ל-5.4% היתה סוכרת הריונית (סה"כ 12,642 נשים). יש לציין, כי רוב הנשים היו מאוזנות בדיאטה בלבד (סה"כ 10,076 נשים), אך 2,566 נשים הזדקקו לטיפול תרופתי.

החוקרים דיווחו, כי מצאו קשר ישיר בין הסוכרת ההריונית של האם לבין תחלואה נוירולוגית של הילדים: שיעור התחלואה בקרב ילדים לנשים ללא סוכרת הריונית היה 1%, בעוד ששיעור התחלואה עלה ל-1.4% בסוכרת שטופלה בדיאטה בלבד, ועלה ל-1.7% בקרב ילודים לנשים עם סוכרת שאוזנה רק בידי תרופות. כל התוצאות נשמרו מובהקות גם לאחר נטרול גורמים אחרים, דוגמת השמנת יתר אימהית, גיל היולדת בלידה, והזמן שעבר מהלידה לתחלואה.

פרופ’ שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ב"סורוקה", אמר השבוע: "תוצאות המחקר מחזקות את העובדה שלסביבה הרחמית חשיבות עצומה לא רק על תחלואה מידית של הילודים, אלא גם על תחלואה ארוכת טווח. בנוסף, יש לזכור כי היריון הוא למעשה 'חלון הזדמנויות' לגילוי מחלות ארוכות טווח גם לילודים. תוצאות המחקר מבליטות את חשיבות איזון הסוכר כאשר מאובחנת סוכרת הריונית, מאחר שכפי הנראה לערכי סוכר גבוהים עלולה להיות השפעה על הופעת סיבוכים נוירולוגים ארוכי טווח".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "סורוקה",  מחקר,  הריון,  סיבוכים נוירולוגים,  מוח,  יילודים,  סוכרת הריון
תגובות